«ΕΜΠΡΟΣ» : Τα κτήρια ανήκουν σε όσα τους δίνουν ζωή

Γράφει η Λένα Γκαγκαβούζη


Η κατάληψη του ελεύθερου αυτοδιαχειριζόμενου θεάτρου «ΕΜΠΡΟΣ» εκκενώθηκε την περασμένη Τετάρτη και ανακαταλήφθηκε το Σάββατο.



Το συγκεκριμένο κτήριο βρίσκεται στην περιοχή του Ψυρρή, στο κέντρο της Αθήνας και έχει ιστορική σημασία, μιας που το 1989 κηρύχθηκε διατηρητέο μνημείο.

Αρχικά, λειτουργούσε ως τυπογραφείο και από το 1988 ως το 2007, ως στέγη των θεατρικών οργανισμών «Μορφές» και «ΕΜΠΡΟΣ».

Τον Νοέμβρη του 2011, πέντε χρόνια αργότερα, που το κτήριο έμεινε εγκαταλελειμμένο και κλειστό, καταλήφθηκε από την καλλιτεχνική ομάδα «κίνηση Μαβίλη», με την στήριξη κατοίκων της περιοχής, καθώς και άλλων ανθρώπων των τεχνών.

Έτσι, δόθηκε μια πνοή ζωντάνιας και δημιουργικότητας στο κέντρο της πόλης.


Οι κοινωνικές και καλλιτεχνικές δράσεις, που πραγματοποιήθηκαν στο Ελεύθερο Θέατρο «ΕΜΠΡΟΣ» ήταν αμέτρητες. Συναυλίες συγκροτημάτων, καλλιτεχνικά εργαστήρια, φεστιβάλ ποίησης, λογοτεχνίας, ομιλίες και διαλέξεις για κοινωνικά ζητήματα.



Τον τελευταίο χρόνο οι δράσεις μειώθηκαν, λόγω της πανδημίας. Η Ελληνική Αστυνομία επιχείρησε δύο φορές, να εκκενώσει την κατάληψη και να πάψει τη λειτουργία της. Κάτι που δεν έγινε εφικτό, αφού υπήρξε «ηχηρή» αντίσταση. Την λειτουργία του Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου, έχει πλέον αναλάβει η εβδομαδιαία ανοιχτή του συνέλευση.


Ο συμβολισμός και το θέατρο


Εκκενώθηκε, λοιπόν, η κατάληψη και σφραγίστηκε η πόρτα με τούβλα. Τούβλα, που δεν έκλεισαν μόνο πρακτικά το θέατρο, αλλά και συμβολικά. Τούβλα, που «φώναζαν» πως το θέατρο θα μείνει κλειστό κι οι άνθρωποι του σκυθρωποί και λυπημένοι.


Τον τελευταίο χρόνο, ο χώρος των τεχνών, με βάση τα μέτρα που έχουν παρθεί από την κυβέρνηση, έχει μπει στον πάγο. Δεν υπάρχουν θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, μουσικές.

Οι τέχνες έχουν ανάγκη τους ανθρώπους και οι άνθρωποι τις τέχνες. Εξ ορισμού το θέατρο, είτε αυτοδιαχειριζόμενο είτε μη, όπως είπε κι ο Λόπε Ντε Βέγκα «είναι τρία σανίδια, δυο πρόσωπα, ένα πάθος». Θέλω να καταλήξω στο ότι, η ανάγκη για δημιουργικότητα, ειδικά σε εποχές πανδημίας, είναι κάτι που ξεκινάει βαθιά απ’ την ψυχή μας.


Γι’ αυτό και η ανακατάληψη του «ΕΜΠΡΟΣ» σημαίνει περισσότερα, από μια αντίδραση στο σχέδιο «εξευγενισμού της πόλης». Γι’ αυτό, τόσοι άνθρωποι ήταν εκεί να γιορτάσουν , να τραγουδήσουν, να οργανωθούν. Ό,τι συμβόλισαν τα τούβλα για το κλείσιμο του θεάτρου – συμβολίζουν οι άνθρωποι, που ήταν εκεί, για το άνοιγμα του.


Εδώ και ενάμιση χρόνο, έχει ξεκινήσει μια διαδικασία εκκένωσης των καταλήψεων της χώρας. Τότε, ο Μ. Χρυσοχοΐδης, Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, εξέδωσε ανακοίνωση ,με τελεσίγραφο, προειδοποιώντας για την εκκένωση των κατειλημμένων κτηρίων. Το σχέδιο αυτό, που τώρα ξανά μπαίνει σε εφαρμογή, έχει στόχο να «εξευγενίσει» την πόλη και να την προετοιμάσει για την ιδιωτικοποίηση που επιθυμεί το κυβερνόν κόμμα.

Μόνο που, στόχος θα έπρεπε να είναι ο «εξευγενισμός» ανθρώπων κι όχι κτιρίων.

Άλλωστε, πέρα από την έννοια της ιδιοκτησίας και της κυριαρχίας ακινήτων, τα κτίρια φέρουν και ιδεολογικό φορτίο.



Η δημοτική παράταξη «Ανταρσία στις γειτονιές της Αθήνας» δήλωσε «Είναι φανερό ότι στις μέρες της κυβέρνησης της ΝΔ όπου ο πολιτισμός γίνεται με όρους Μενδώνη-Λιγνάδη και αξιοποίησης κάθε τετραγωνικού για χάριν του real estate και της τουριστικής βιομηχανίας δεν χωράνε αυτοδιαχειριζόμενα πειράματα καλλιτεχνών», ενώ η τομεάρχης πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σία Αναγνωστοπούλου επισημαίνει:


«Στην πιο οδυνηρή περίοδο των τελευταίων χρόνων για τη χώρα μας, η κυβέρνηση συμβολικά και υλικά διαλέγει να βάλει την σφραγίδα της πολιτικής της στον Πολιτισμό και τους εργαζόμενους σ' αυτόν. Στον παλαιοκομματισμό και τη νεοφιλελεύθερη αγριότητα των ενεργειών της , σήμερα προστίθεται και ένα ακόμη στοιχείο, ο ιδεοληπτικός επαρχιωτισμός απέναντι σε αυτό που νοηματοδοτεί ο χώρος του Εμπρός: την διαφορετική αντίληψη της συνύπαρξης και της συμβίωσης ανθρώπων και τέχνης. Το Υπουργείο Πολιτισμού είναι υπόλογο για αυτή την εξέλιξη».


Την Δευτέρα το πρωί επιχειρήθηκε από την ΕΛ.ΑΣ και από την εταιρία Ακινήτων του Δημοσίου, να ξανά κλείσουν το κτίριο. Μπροστά τους βρέθηκε η νομική ομάδα του Αυτοδιαχειριζόμενου θεάτρου και πλήθος κόσμου και έτσι η κατάληψη συνεχίζει κανονικά τις δράσεις της. Μέσω facebook το «ΕΜΠΡΟΣ» καλεί το κοινό σε μια «εβδομάδα τέχνης και ελευθερίας», που θα πραγματοποιείται από τις 24/5 μέχρι τις 30/5 , κάθε απόγευμα.



Η ατομική ιδιοκτησία, προστατεύεται από το Ευρωπαϊκό Άρθρο 17 για τα θεμελιώδη δικαιώματα του ανθρώπου. Ωστόσο, αν αναλογιστούμε, πόσοι άνθρωποι δεν έχουν κάτι δικό τους και πόσα αρχιτεκτονικά «θεάματα» ανήκουν στο δημόσιο, μένουν ανεκμετάλλευτα, ερειπώνουν και γκρεμίζονται, αν σκεφτούμε, πόσες φορές ακούσαμε ότι οι αυτόνομες ομάδες να βοηθούν, με το να φιλοξενούν πρόσφυγες στις καταλήψεις, να πλένουν ρούχα αστέγων, να «μοιράζουν» δωρεάν τροφή και τέχνη, ίσως καταλήξουμε στο ίδιο συμπέρασμα.


Άψυχα οικοδομήματα, που μετατράπηκαν σε ζωντανούς οργανισμούς, δίνοντας πνοή και δημιουργικότητα στις γειτονιές.

Τα κτήρια «ανήκουν» σε όσα τους δίνουν ζωή.

Θέλουμε κάθε «ΕΜΠΡΟΣ» ελεύθερο



45 προβολές0 σχόλια