Η "Κίτρινη" Κάλυψη της Δολοφονίας στα Γλυκά Νερά

Γράφει η Ελένη Παπαβέντση



Τα ξημερώματα της περασμένης Τρίτης 11 Μαΐου σημειώθηκε στην οδό Παναγούλη στα Γλυκά Νερά, ένα από τα πιο ειδεχθή εγκλήματα του τελευταίου καιρού. Πρόκειται για την βίαιη ληστεία μετά δολοφονίας της νεαρής μητέρας, Κάρολαϊν.


Οι τρεις κακοποιοί εισέβαλαν στο σπίτι παραβιάζοντας το παράθυρο του υπογείου. Πρώτα έπνιξαν το σκυλί της οικογένειας κρεμώντας το από το λουρί του στα κάγκελα της σκάλας. Έπειτα προχώρησαν στο δωμάτιο του ζευγαριού και απείλησαν τους ίδιους και το 11 μηνών παιδί τους, προκειμένου να τους αποκαλύψουν πού κρύβουν τα χρήματά τους. Ο 32χρονος άνδρας αμέσως υπέδειξε το σημείο. Οι ληστές πήραν το ποσό των 15.000€ και πολλά ακριβά κοσμήματα, αλλά δεν σταμάτησαν εκεί. Ήθελαν περισσότερα· δεν βρήκαν όμως.


Οι δύο σύζυγοι ήταν δεμένοι και εκλιπαρούσαν τους κακοποιούς να μην τους βλάψουν. Δεν κατάφεραν όμως να αποτρέψουν τα χειρότερα. Οι αστυνομικοί που έφτασαν στο σπίτι μετά από το τηλεφώνημα που κατάφερε να κάνει ο άνδρας, αντίκρισαν μια σκηνή που σπάνια βλέπουμε στην χώρα μας, όσον αφορά τις αστυνομικές υποθέσεις· τον 32χρονο ημιλιπόθυμο στο πάτωμα, δεμένο με μονωτικές ταινίες στα χέρια, τα πόδια, το λαιμό και το πρόσωπο, ενώ την 20χρονη πεσμένη μπρούμυτα στο κρεβάτι, δεμένη πισθάγκωνα και φιμωμένη. Δίπλα της, το κοριτσάκι της να κλαίει. Η νεαρή μητέρα έχασε τη ζωή της από ασφυξία, ειδικότερα εξαιτίας απόφραξης των αεροφόρων οδών, καθώς ο δολοφόνος τής έκλεισε το στόμα και τη μύτη.


Την Παρασκευή συνελήφθη στον Έβρο ένας Γεωργιανός, ο οποίος ήταν ένας από τους πέντε δράστες της βίαιης ληστείας στο Πικέρμι στις 7 Μαρτίου, όπου έδεσαν και χτύπησαν ηλικιωμένο ζευγάρι, καθώς και την οικιακή βοηθό τους. Ο εν λόγω εγκληματίας παρέμενε στη χώρα το τελευταίο διάστημα και προσπάθησε να διαφύγει τα τελευταία 24ωρα, με πλαστά έγγραφα. Έτσι, συνελήφθη στους Κήπους του Έβρου την Παρασκευή και μεταφέρθηκε στην Αθήνα χθες, Δευτέρα. Οι Αρχές διερευνούν το ενδεχόμενο να σχετίζεται ο ίδιος με το έγκλημα στα Γλυκά Νερά, ενώ επίσης αναμένουν και τα πρώτα αποτελέσματα από τα εγκληματολογικά εργαστήρια της ΕΛ.ΑΣ.


Το ερώτημα που βασανίζει όλους μας είναι για ποιο λόγο οι κακοποιοί σκότωσαν τη γυναίκα, ενώ είχαν ήδη πάρει τα κλοπιμαία, τα οποία, μάλιστα, ήταν υψηλής αξίας. Είχαν κάνει χρήση ουσιών και «ξέφυγαν»; Ήθελαν εξ αρχής να σκοτώσουν; Ήταν απλά ψυχροί και αδίστακτοι; Όποια κι αν είναι η απάντηση, δεν τη γνωρίζουμε και σίγουρα δεν μας αρκεί. Αρκεί όμως να είμαστε διακριτικοί και να μην γυρνάμε το μαχαίρι στην πληγή για το στενό περιβάλλον του θύματος. Αυτό θα έπρεπε να αποτελεί κοινή σκέψη και πρακτική όλων μας, αλλά δεν συνέβη. Τα ρεπορτάζ από την πρώτη μέρα μέχρι και σήμερα, μία εβδομάδα μετά, προσπαθούν να «ξεζουμίσουν» την υπόθεση όσο το δυνατόν περισσότερο, ψάχνοντας και αποκαλύπτοντας ακόμα και λεπτομέρειες που δεν αφορούν κανέναν από εμάς, ούτε μπορούν να φανούν χρήσιμες για την έρευνα της Αστυνομίας.


Λίγο μετά το συμβάν, πλήθος δημοσιογράφων πλησίασε τον 32χρονο άνδρα πολύ γρήγορα, για τις «πρώτες δηλώσεις». Τον ίδιο άνδρα που έχασε τη γυναίκα του με τέτοιο τρόπο και βρισκόταν σε κατάσταση σοκ. Ήταν πράγματι τόσο αναγκαίο να εξασφαλίσουν τις πρώτες δηλώσεις του; Πριν καν ολοκληρώσουν τη φράση Συλλυπητήρια, προσπαθούν ήδη να εκμαιεύσουν την οποιαδήποτε δήλωση. Κάποιος δημοσιογράφος ρωτάει αν «ήταν τόσο εφιαλτικές οι στιγμές» (!), ενώ δε διστάζουν να ρωτήσουν και λεπτομέρειες, όπως το πόση ώρα έμειναν μέσα στο σπίτι οι ληστές(!).


Καμία ανθρωπιά ή στοιχειώδης διακριτικότητα, ούτε τις πρώτες στιγμές. Δημοσιογράφοι βρίσκονται επί μέρες έξω από το σπίτι, αναλύοντας τις λεπτομέρειες, τις οποίες κοπιάζουν να μάθουν, για να αποκαλύψουν στο «διψασμένο» τηλεοπτικό κοινό τι συνέβη. Περιγράφουν με πολλές λεπτομέρειες και ιδιαίτερα δραματικό και συναισθηματικό ύφος, σαν σκηνή από ταινία ή βιβλίο, ακόμα και τη στιγμή όπου οι αστυνομικοί έλυσαν τον 32χρονο άνδρα κι εκείνος έσπευσε αμέσως στη σύζυγό του, για να συνειδητοποιήσει ότι είναι νεκρή. Κανένας σεβασμός ούτε στην ιδιωτικότητα, ούτε στον πόνο του ανθρώπου.



Η οικογενειακή τραγωδία εμπορευματοποιείται και τα ρεπορτάζ γύρω από την υπόθεση μετατρέπονται σε ριάλιτι, όπως επίσης και η κηδεία της 20χρονης το μεσημέρι της Παρασκευής 14/5 στην Αλόννησο. Δεκάδες κάμερες περιτριγυρίζουν τους συγγενείς, στερώντας τους (για άλλη μια φορά) το δικαίωμα στην ιδιωτικότητα και τον προσωπικό χώρο και χρόνο να πενθήσουν μόνοι τους. Μια κάμερα πάνω από το κεφάλι του χήρου συζύγου, της μητέρας της κοπέλας, αλλά και των υπόλοιπων ατόμων του κύκλου, βρίσκεται εκεί για να καταγράψει κάθε σπαραγμό. Φαίνεται πως το δράμα «πουλάει», γι’ αυτό μάλλον δεν αφήνουμε σε ησυχία τους ανθρώπους που βιώνουν μια μεγάλη απώλεια αλλά «πουλάμε» το δράμα τους με τίτλο «Κηδεία με σκηνές αρχαίας τραγωδίας».



Και το κακό δεν σταματά εκεί, αλλά επεκτείνεται και σε ολόκληρη την μέχρι τώρα ζωή του ζευγαριού και της αποθανούσας. Ξαφνικά, γνωρίζουμε τόσο πολλά γύρω από την σχέση τους. «Ζωή σαν παραμύθι φαίνεται πως ζούσε το νεαρό ζευγάρι, όμως η ευτυχία τους έμελλε να διακοπεί με τον πιο σκληρό τρόπο. Η Κάρολαϊν και ο Μπάμπης αγαπήθηκαν στην Αλόννησο. Συντετριμμένοι άνθρωποι που τους γνώριζαν στο νησί περιγράφουν…τον μοναδικό έρωτα του ζευγαριού». Αυτή ήταν η εισαγωγή παρουσιάστριας στο δελτίο ειδήσεων του Star, λες και πρόκειται για το trailer δραματικής σειράς και όχι για ρεπορτάζ σε δελτίο ειδήσεων. Πληροφορούμαστε το πότε, πού και πώς γνωρίστηκαν, αγαπήθηκαν, παντρεύτηκαν και έζησαν, το πόσο αγαπημένοι και ευτυχισμένοι ήταν (το οποίο, αντικειμενικά, δεν μπορούμε και να το γνωρίζουμε, καθώς δεν ζούσαμε μέσα στο σπίτι τους), ακόμα και το πού ταξίδεψαν πρόσφατα.


Όσο για την ίδια την κοπέλα, οι εκπομπές αλλά και τα δελτία ειδήσεων δεν μας πληροφορούν μόνο πόσο καλή, ερωτευμένη και ευτυχισμένη ήταν, αλλά και πόσο όμορφη: «ένα όμορφο ψηλό κορίτσι με εξωτικά χαρακτηριστικά». Σε αντίστοιχες περιπτώσεις εγκλημάτων, συνήθως προβάλλονται μερικές φωτογραφίες των αποθανόντων και πληροφορίες για τη ζωή τους, αλλά στην προκειμένη περίπτωση, όχι μόνο αυτές είναι πολύ περισσότερες, αλλά τραβούν την προσοχή, σαν να αποτελούν το σημείο ενδιαφέροντος. «Δείτε ποια ήταν η νεαρή μητέρα που δολοφονήθηκε». Αυτό μας ενδιαφέρει δηλαδή; Πόσο «ομορφούλα» ήταν και πώς ζούσε τον έρωτα; Πρόκειται για κείμενα και βίντεο που παραβιάζουν την προσωπική ζωή και τα προσωπικά δεδομένα της κοπέλας, χωρίς καμία ουσιαστική χρησιμότητα και σχετικότητα με την υπόθεση, αλλά μόνο και μόνο για να προσελκύσουν το κοινό. Και δυστυχώς το προσελκύουν. Όλος αυτός ο κιτρινισμός για μερικά κλικ; Το να κάνουν τα Μέσα -και κατ’ επέκταση να κάνουμε κι εμείς- gossip γύρω από τη ζωή της αποθανούσας δεν είναι απλά περιττό. Είναι ανθρωποφαγία.


Το μέτρο βέβαια χάθηκε εντελώς με κάποια σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που αναφέρονται στην εξωτερική εμφάνιση ή την επαγγελματική ιδιότητα του 32χρονου συζύγου, όπως «κούκλος είναι, είναι και πιλότος, αχ, είναι χήρος πλέον, ε». Πράγματι, υπήρξαν άνθρωποι που όχι μόνο σκέφτηκαν, αλλά και έγραψαν δημόσια τέτοια λόγια, τα οποία δεν μπορούν να είναι ανεκτά ούτε στην πλάκα.



Όταν βρισκόμαστε μπροστά σε τέτοιες καταστάσεις δεν χρειάζεται να λέμε πολλά και διάφορα, ούτε ως κοινό ούτε ως δημοσιογράφοι. Το ρεπορτάζ φτάνει να ακολουθεί τις εξελίξεις. Είναι δυσάρεστο να παρατηρείται κιτρινισμός.

117 προβολές0 σχόλια