Social Media Και Πολιτική «Αντίδραση»

Γράφει η Ιωάννα Μωυσίδου


200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, την απελευθέρωση της Ελλάδας και τη δημιουργία τελικά το 1833 του ελεύθερου ελληνικού κράτους για πρώτη φορά μετά από 400 χρόνια σκλαβιάς υπό τον τουρκικό ζυγό. Έκτοτε, τα σύνορα διευρύνονταν, όπως και ο ελληνικός πληθυσμός.


Καθώς περνάνε τα χρόνια κι ενώ ο ελληνικός πληθυσμός αλληλοεπιδρά με δυτικούς πληθυσμούς, οι συνήθειες του ελληνικού πληθυσμού αλλάζουν όπως και οι ανάγκες του. Ο τρόπος όμως διεκδίκησης των νέων αιτημάτων παραμένει ο ίδιος. Μέσω του αγώνα και της επανάστασης. Με διάφορα συνθήματα εκφράζονταν στις κινητοποιήσεις τα αιτήματα της ελληνικής κοινωνίας, είτε επρόκειτο για αίτημα μίας κοινωνικής ομάδας, είτε αφορούσε τη πλειονότητα της κοινωνίας. Προσπαθούν, έτσι, να εντάξουν το αίτημα τους στην ατζέντα των κομμάτων που απαρτίζουν τη Βουλή στις διάφορες χρονικές περιόδους και μέσω δημοκρατικών διαδικασιών (νομοθετήματα κλπ) να ικανοποιηθεί. Από το «ελευθερία ή θάνατος», στο 1-1-4 (ένα, ένα, τέσσερα), στο «Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία» και σε άλλα πολλά αιτήματα στη διάρκεια των χρόνων. Ακόμα και σήμερα η ελληνική κοινωνία διατηρεί τον παραπάνω τρόπο για να εκφράσει τα αιτήματα της και να τα εντάξει στην πολιτική ζωή.




Πολιτική δράση τηρουμένων των αναλογιών


Η εμπειρία του Covid-19 ήρθε να αλλάξει ακόμα και αυτό τον τομέα της ανθρώπινης δράσης. Τη στιγμή που η πρόσωπο με πρόσωπο αλληλεπίδραση έπρεπε να περιοριστεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας, τα κοινωνικά αιτήματα δεν έπαψαν να υπάρχουν, ξεκίνησαν όμως να εκφράζονται με διαφορετικό τρόπο. Οι τεχνολογικές εξελίξεις βοήθησαν σε αυτή την αλλαγή. Έδωσαν, ακριβώς, το βήμα για την διατύπωση αιτημάτων και την έκφραση της δυσαρέσκειας ή αποδοχής, και κατ’ επέκταση του βαθμού νομιμοποίησης των πολιτικών αποφάσεων σε αυτή τη δύσκολη χρονική περίοδο.


Κατάφερε η ψηφιακή επανάσταση να μηδενίσει όντως τις αποστάσεις. Τα social media έδωσαν αυτή τη δυνατότητα. Ο καθένας από εμάς, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας μπορούσε μέσω της πλατφόρμας του Facebook, Instagram, Twitter να ενημερώσει τους «διαδικτυακούς του φίλους» για το πού βρίσκεται, με ποιους, να σχολιάσει κάποια εξέλιξη της πανδημίας ή να κάνει μία πολιτική τοποθέτηση, να εκφράσει κάποιο αίτημα. Με αυτή τη τοποθέτηση οι «φίλοι του» μπορούν να συμφωνήσουν ή να διαφωνήσουν αφήνοντας ένα σχόλιο στην ανάρτηση του ή πολύ απλά αντιδρώντας, δυνατότητα που προσφέρει το Facebook, δηλώνοντας τον «εκνευρισμό» του με το σχετικό σχόλιο ή τη σχετική ανάρτηση ή τη συμφωνία του, με την επιλογή του αντίστοιχου εικονιδίου που προσφέρει το σύμβολο του «like» ή της «καρδιάς».


«Αντιδράσεις» σε αναρτήσεις του πρωθυπουργού


Στην παρακάτω φωτογραφία φαίνεται η αντίδραση των χρηστών του Facebook σε ανάρτηση του πρωθυπουργού. Η ανάρτηση περιλαμβάνει το διάγγελμα του πρωθυπουργού που προβλήθηκε στην τηλεόραση, όπου αναφερόταν στα περιστατικά βίας μεταξύ πολιτών και αστυνομικών δυνάμεων. Σε αντίθεση με την τηλεόραση φαίνεται πως οι πολίτες μπορούν να εκφράσουν στα social media την συμφωνία ή διαφωνία προς τις δηλώσεις του πρωθυπουργού.


Φαίνεται, λοιπόν, πως από τους 86 χιλιάδες χρήστες που αντέδρασαν στη δημοσίευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, οι 65 χιλιάδες δηλώνουν «εκνευρισμένοι» με τη σχετική τοποθέτηση ενώ μόλις οι 13 χιλιάδες φαίνεται να συμφωνούν. Γίνεται ξεκάθαρο πως η πλειοψηφία διαφωνεί με την τοποθέτηση του πρωθυπουργού και θα μπορούσε να θεωρηθεί πολιτική αντίδραση από την πλευρά των πολιτών, ιδιαίτερα σε μία περίοδο μειωμένων ή και μηδαμινών δυνατοτήτων πολιτικής δράσης με κινητοποιήσεις.


H φωτογραφία που ακολουθεί, αποτελεί στιγμιότυπο από ένα βίντεο στη σελίδα του πρωθυπουργού όπου δευτερολογεί σε επίκαιρη ερώτηση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξη Τσίπρα. Στην ομιλία του ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρεται στις «πλατείες των αγανακτισμένων» που σύμφωνα με τον ίδιο ενθαρρύνει ο ΣΥΡΙΖΑ, κατηγορώντας τον κ. Τσίπρα για προσπάθεια διάσπασης της ενότητας της ελληνικής κοινωνίας. Ακόμα, τον αποκαλεί «ψεύτη» αναφερόμενος σε ισχυρισμούς του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης που αφορούν την αποτυχία της κυβέρνησης στη διαχείριση της πανδημίας. Ο ίδιος, ο πρωθυπουργός, ισχυρίζεται πως η Ελλάδα παρουσιάζει θετικά αποτελέσματα, οπότε πρόκειται για πετυχημένη διαχείριση του παγκόσμιου φαινομένου Covid – 19.



Όπως απεικονίζεται παραπάνω, από τους 43 χιλιάδες που είδαν και «αντέδρασαν» στη δημοσίευση οι 34 χιλιάδες είναι «εκνευρισμένοι» με όσα δηλώνει ο πρωθυπουργός ενώ περίπου 7,5 χιλιάδες χρήστες συμφωνούν. Αυτοί οι 34 χιλιάδες αποτελούν στο κόσμο των social media τις εικονικές «πλατείες των αγανακτισμένων». Εύκολα, με ένα «κλικ» μπορούν να εκφράσουν την άποψη τους και να δουν πόσοι είναι αυτοί που έχουν την ίδια άποψη.


Πολιτικές εκστρατείες, δημοσκοπήσεις, πληρωμές λογαριασμών και κάθε είδους δημόσια συναλλαγή πραγματοποιείται πλέον με επιτυχία ηλεκτρονικά, διευκολύνοντας τον τρόπο συναλλαγών. Πρόκειται για ψηφιακή επανάσταση που θα κυριαρχήσει από ότι φαίνεται και μετά τη «λήξη» της πανδημίας. Αυτή η ψηφιακή επανάσταση έχει και μια άλλη έννοια, όπως αποδεικνύεται. Μπορεί να λειτουργήσει και με την έννοια του ακτιβισμού, του ψηφιακού ακτιβισμού. Μέσω των social media και των δυνατοτήτων που συνεχώς εξελίσσονται, οι πολίτες μπορούν και χρησιμοποιούν τα social media για να ενημερωθούν, να εκφράσουν κάποιο πολιτικό αίτημα, να υποστηρίξουν ή όχι μία τοποθέτηση πολιτικού ή κοινωνικού χαρακτήρα. Την εποχή που απαγορεύονταν οι συναθροίσεις, η πλατφόρμα του Facebook αποτελούσε «ασφαλή συνάθροιση» απόψεων.


Με σχόλια σε αναρτήσεις πολιτικών προσώπων, με «αντιδράσεις» σε αυτές, με «διαδικτυακούς καβγάδες», οι πολίτες διατήρησαν την πολιτική τους παρουσία αφαιρώντας ή προσθέτοντας νομιμοποίηση στις πολιτικές αποφάσεις μέσω των «αντιδράσεων» στις αντίστοιχες αναρτήσεις. Αυτές οι ψηφιακές συμπεριφορές δεν πρέπει να θεωρηθούν αμελητέες από το πολιτικό προσωπικό της χώρας. Αποτελούν αιτήματα που στο πλαίσιο εισροών – εκροών πρέπει να ληφθούν υπόψη και να ενταχθούν στον πολιτικό διάλογο με στόχο την επιδίωξη περισσότερων θετικών «αντιδράσεων» ως μέτρο νομιμοποίησης μίας συγκεκριμένης απόφασης ή τοποθέτησης.

117 προβολές0 σχόλια