Το λούμπεν πολιτικό σύνθημα : «#μητσοτάκη γαμ***»

Γράφει η Ιωάννα Μωυσίδου


Το γεμάτο υποσχέσεις για «Ελευθερία» καλοκαίρι και το ελπιδοφόρο 2021 ( αφού απαλλαχθήκαμε από το καταραμένο 2020) «μαύρισε» από τις καταστροφικές πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες στην Αττική, Εύβοια, Μεσσηνία, Φωκίδα. Οι δυσκολίες αντιμετώπισης αυτού του καινούργιου πολέμου (όχι πρωτόγνωρος) εμφανίστηκαν ταχύτατα όπως εξαπλώθηκε και η φωτιά δημιουργώντας 586 πύρινα μέτωπα. Η υποστελέχωση του πυροσβεστικού σώματος, η δυσκολία συντονισμού, η κόπωση σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες των τελευταίων ημερών είναι μερικοί από τους παράγοντες που βοήθησαν στην παράταση των πυρκαγιών και τελικά στην ολοένα και δυσκολότερη αντιμετώπιση τους.


κυριάκος μητσοτάκης

Το φως της ημέρας και οι πανοραμικές εικόνες με τις μαύρες εκτάσεις, τα πληγωμένα ζώα, την απόγνωση των ανθρώπων που έχασαν την οικεία τους και τον εκνευρισμό αυτών που μόνοι τους μόχθησαν για να προστατέψουν την περιοχή τους προκάλεσαν τα ανάλογα συναισθήματα στην πολιτεία και την κοινωνία.


Η κόπωση της ελληνικής κοινωνίας και η δημιουργία του συνθήματος


Η ελληνική κοινωνία είναι οικονομικά, ψυχολογικά, πολιτικά και κοινωνικά αγανακτισμένη. Οι φωτιές και αυτή η «αντικειμενικότητα τους», η φυσική τους δηλαδή τάση να καίνε αμερόληπτα τα πάντα στο πέρασμα και η συνειδητοποίηση αυτής τους ιδιότητας από την ελληνική κοινωνία σε συνδυασμό με την κόπωση που «προσέφερε» η πολύμηνη μάχη με τον Κορωνοϊό έχουν οδηγήσει την κοινωνία σε περιορισμένες συναισθηματικές διεξόδους.


Το σλόγκαν που μονοπώλησε το δημόσιο λόγο και κυριάρχησε σε συζητήσεις στα social media, στον έντυπο και προφορικό λόγο σε εφημερίδες και τηλεόραση λαμβάνοντας την ανάλογη κριτική εκφράζει και αυτή τη λαϊκή αγανάκτηση ή οργή. Οι φράσεις #μητσοτάκη γαμ*** και #μητσοτάκη παραιτήσου αναφέρονται σε αγανακτισμένες αναρτήσεις στο Facebook, Twitter, Instagram αλλά και από επίσης αγανακτισμένους, με τη συχνότητα χρήσης της φράσης και του λούμπεν χαρακτήρα της, αρθρογράφους είτε κατ’ επάγγελμα είτε ως απλοί χρήστες των παραπάνω social media.


Πολιτικά συνθήματα του παρελθόντος

Τέτοια πολιτικά ή κοινωνικά συνθήματα δεν αποτελούν νέο στοιχείο πολιτικής. Η εκκίνηση αυτού λαίκού αισθήματος είτε αυτό έχει αρνητικό είτε θετικό πρόσημο, μέσα από τη διατύπωση τέτοιων – περισσότερο πολιτικά αποδεκτών συνθημάτων αποτελούσε πολιτική τακτική διαφόρων κομμάτων, πολιτικών προσώπων και υποστηρικτών τους. Σε μια φορτισμένη περίοδο τέτοια συνθήματα δημιουργούν μια αίσθηση ενότητας που είναι πολιτικά αποδεκτή κυρίως από την αντιπολίτευση ειδικά όταν τα λαϊκά αυτά συνθήματα εναντιώνονται της κυβέρνησης.


σύνθημα για μητσοτάκη

Αν και τα περισσότερα συνθήματα – φράσεις έχουν ακουστεί από πολιτικούς αρκετά από αυτά υιοθέτησε και ο λαός ή ακόμα και κάποια φυσικά δημιούργησε ο ίδιος όπως και στη δικιά μας περίπτωση. Κοινό σημείο των συνθημάτων είναι ότι εκφράζουν ένα αίτημα για αλλαγή, μια πολιτική ή και κοινωνική θέση ή παρότρυνση. Για παράδειγμα:

  • Το 1920 η φράση «Ελιά, ελιά και Κώτσο βασιλιά» ακούστηκε από τη λαϊκή μερίδα της εποχής που τάσσονταν υπέρ της «Ηνωμένης Παράταξις», η αντιβενιζελική παράταξη που στόχευε στην επαναφορά του βασιλιά Κωνσταντίνου στο θρόνο.

  • «Τί Παπάγος, τί Πλαστήρας» ακούστηκε από τον πρόεδρο της ΕΔΑ, Ι. Πασαλίδη το 1952 δηλώνοντας την αποδοκιμασία του προς τα δύο πρόσωπα που θωρούσε εκπροσώπους του «κράτους της δεξιάς».

  • Το 1965, ο αποστάτης Κ. Μητσοτάκης απευθύνεται στον Α. Παπανδρέου αποκαλώντας τον «ανεύθυνοϋπεύθυνο», «αερόλιθο», «χαρτοκλέπτη της πολιτικής».

  • Επίσης, το 1965 ακούγεται η φράση «Νόβα πού – στηρίζεσαι» από αυτούς που αντιτάχθηκαν στην κυβέρνηση που ακολούθησε την παραίτηση του Α. Παπανδρέου, μετά από βασιλική εντολή και λίγο πριν την τρίτη αποστασία.

  • Το τέλος της κρίσης των Ιουλιανών ακολούθησαν και τα αντιμοναρχικά αισθήματα που ο λαός ανέπτυξε εξαιτίας της αυθαίρετης συμπεριφοράς και δράσης του βασιλιά την περίοδο 1965, οπότε και ακούστηκε το αίτημα – σύνθημα – φράση : «Πάρτη μάνα σου και μπρός δεν σε θέλει ο λαός».


Η λανθασμένη ταύτιση με την Αριστερά

συνθήματα κυβέρνηση

Η εκφορά αυτών των συνθημάτων - αιτημάτων έγινε κυρίως από κομμάτια της Αριστεράς ή από το αριστερίζον τμήμα του εκλογικού σώματος, αφού στην πλειοψηφία των περιπτώσεων ήταν η πολιτική τάση που είχε περιορισμένη εκπροσώπηση και γνώρισε αυξημένη προσπάθεια αντίστασης στην επικράτηση της, ιδιαίτερα πριν την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού.


Βεβαίως και κεντροαριστερές ή και δεξιές τάσεις χρησιμοποιήσαν τέτοια συνθήματα για την κίνηση του λαϊκού συναισθήματος. Παρόλα αυτά επειδή κυρίως «παρεκκλίνουσες» συμπεριφορές έχουν συνδεθεί με αριστερές δράσεις και σήμερα θεωρούν πως η έκφραση ανάλογων συνθημάτων γίνεται από αριστερίζουσες τάσεις.


Ωστόσο, οι τελευταίες κρίσεις που αντιμετώπισε η ελληνική κοινωνία οδήγησε σε μία διεύρυνση αποδοχής και επανάληψης τέτοιων συνθημάτων από μια μεγαλύτερη μερίδα του πληθυσμού που δεν ανήκει απαραίτητα στην Αριστερά αλλά και ούτε και στη Δεξιά. Τα σημερινά συνθήματα εμφανίζονται περισσότερο ευρέως αποδεκτά από το κοινωνικό σύνολο, αφού η πανδημία έκανε το σύνολο του πληθυσμού να έχουν ίδιο ή σχεδόν ίδιο παρελθόν, ίδια ποσοστά ατομικής ευθύνης. Έτσι, το μπλοκ των αγανακτισμένων έχει διευρυνθεί και η ταύτιση με συνθήματα – αιτήματα οργής γίνεται πιο εύκολη.


Η λανθασμένη εισαγωγή του συνθήματος στο πολιτικό πεδίο

Βεβαίως, το συγκεκριμένο σύνθημα «μητσοτάκη γαμ***» δεν μπορεί να ταυτιστεί με την αριστερά και δεν πρέπει να συνδεθεί με την πολιτική. Όση κοινωνική αποδοχή και να λαμβάνει, ιδιαίτερα από το νεανικό κοινό, όσο κι αν ανεβαίνει στις τάσεις των trends, η επιλογή των λέξεων είναι ατυχής και δεν παρουσιάζει ένα λαϊκό αίτημα όπως συνήθιζαν να προτείνουν τα παρελθοντικά πολιτικά συνθήματα.



Παρατηρούμε, αντίθετα, πως εκφράζει εντονότερα ένα συναίσθημα, αυτό του μίσους, της οργής, παρά ένα αίτημα. Η συγκεκριμένη διατύπωση επιλέχθηκε κυρίως για να φορτίσει συναισθηματικά τα υποκείμενα και όχι απαραίτητα για να τα ενεργοποιήσει πολιτικά. Αυτό αποδεικνύεται και από τον χαρακτήρα της πλατφόρμας που διατυπώθηκε και επικράτησε. Δεν πρωτοεμφανίστηκε γραμμένο σε κάποιο πανό ή τοίχο αλλά με τη μορφή hashtag «#μητσοτάκη γαμ***», καταλλήλως διαμορφωμένο για να κυριαρχήσει στα social media.


Social Media, πολιτική και συνθήματα



Εδώ είναι που ξεκινά και το πρόβλημα. Αν και τα social media αποτελούν εύκολο τρόπο ενημέρωσης, ανταλλαγής απόψεων, πολιτικής και κοινωνικής τοποθέτησης έναν ασφαλή χώρο για την προώθηση πολιτικών επιλογών, αποτελούν και έναν επικίνδυνο χώρο για την ψυχική υγεία των χρηστών τους ακριβώς λόγω της «κάλυψης» που παρέχουν.


Οποιοδήποτε post, σχόλιο, τοποθέτηση δεν απαιτεί την άμεση επικοινωνία του χρήστη με το κοινό του, τους ακόλουθους. Αυτή η συνθήκη δίνει τη δυνατότητα και στους δύο να τοποθετηθούν με τρόπο που σε κάποια τετ α τετ συνδιαλλαγή δεν θα είχε προτιμηθεί. Η κάλυψη του πληκτρολογίου εντείνει τα συναισθήματα. Γι’ αυτό συχνά βλέπουμε οργισμένες τοποθετήσεις, χυδαία σχόλια, άκομψους χαρακτηρισμούς. Τα λούμπεν σχόλια που μεταφράζονται ως τα πιο πετυχημένα και χιουμοριστικά διεκδικούν την πρώτη θέση των χασταγκικών trends και χρησιμοποιούνται από το σύνολο των χρηστών. Αυτά τα trends και το μίσος που εκφράζουν δεν έχουν κάποια θέση στην πολιτική έκφραση, ανήκουν στη «βουλή» των social media και εκεί πρέπει να παραμείνουν.


Η παραμονή στον συγκεκριμένο χώρο βεβαίως του συγκεκριμένου συνθήματος, αλλά και άλλων γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη όταν οι ίδιοι οι πολιτικοί χρησιμοποιούν αυτές τις πλατφόρμες για να διατηρήσουν την προεκλογική τους γοητεία, να ευχαριστήσουν συναδέλφους, να μοιραστούν τις επιτυχίες τους, να κρίνουν τον πολιτικό τους αντίπαλο, να απολογηθούν. Ο πολιτικός πολιτισμός αλλάζει μορφή γίνεται περισσότερο απολίτιστος. Οι πολιτικοί χρησιμοποιούν τα social media δηλαδή για να κάνουν πολιτική, έτσι δημιουργούνται σε αυτές τις πλατφόρμες trends που αν αφορούν την πολιτική εντάσσονται σε αυτήν, δημιουργείται η εντύπωση πως ανήκουν στον δημόσιο λόγο, προφορικό και γραπτό, στον πολιτικό λόγο.

Η πολιτική ηθική και ο πολιτικός πολιτισμός, δεν ανήκουν μόνο στους τοίχους της Βουλής. Δεν γίνεται να απαιτούμε ηθικές πολιτικές συμπεριφορές και να απολαμβάνουμε την ταύτιση λούμπεν hashtags με πολιτική τοποθέτηση. Τα συνθήματα χωρίς αιτήματα αν και αποτελούν συναισθηματική έκφραση, στη συγκεκριμένη περίπτωση οργής, δεν αποτυπώνουν κάποιοι ουσιώδες αίτημα.


Ανήκουν στη σοσιαλμιντική σφαίρα διαλόγου αλλά όχι στην πολική. Η υπεύθυνη, πολιτισμένη πολιτική συμπεριφορά από το κοινωνικό σύνολο είναι απαραίτητη για να μπορούν να εκφραστούν και ανάλογα αιτήματα προς το πολιτικό προσωπικό όταν επίσης η συμπεριφορά του παρεκκλίνει.






Πηγές Εικόνων : https://www.news247.gr/, https://www.lifo.gr/, https://www.el.gr/, https://www.arcadiaportal.gr/, https://patrinaki.blogspot.com/, https://www.imerisia.gr/,

https://www.ethnos.gr/

54 προβολές0 σχόλια